120x240


120x240


120x240


120x240


120x240





648x60
468x60

اگر انرژی خورشیدی و انرژی باد را به عنوان مهمترین فاکتورهای تکنولوژی پایدار در نظر بگیریم، مهمترین سئوالی که باید به آن پاسخ داد، نحوه ذخیره سازی انرژی در زمان‌هایی است که به آن نیازی نمی‌باشد. تا کنون از باتری‌های مختلفی برای ذخیره سازی انرژی (به خصوص انرژی تولید شده به وسیله پنل های خورشیدی) استفاده شده است. اما در بسیاری موارد مشکلاتی از قبیل مسایل زیست محیطی و یا نقص در شارژ مجدد باتری ها مشهود است.

همه ساله باتری های زیادی به دلیل عدم امکان شارژ مجدد، دور انداخته می‌شود که خود علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف، باعث آلودگی محیط زیست نیز می‌شود. به همین دلیل اخیراً باتری های نیکل-آهن (Ni-Fe) که قرنها پیش توسط توماس ادیسون ساخته شده است، مورد توجه قرار گرفته است. این باتری ها برخلاف باتری های اسیدی قابلیت اطمینان بیشتری داشته و ضمن برخورداری از طول عمر مفید بیشتر، از آلایندگی و خطر کمتری برای محیط زیست برخوردار هستند. توجه مجدد به این باتری ها را می‌توان به منزله اختراع مجدد آن در نظر گرفت.

باتری های نیکل-آهن اصولاً برای مصارف و کاربردهای ایستگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نسبت به باتری های اسیدی عمر بیشتری دارند. انتظار می‌رود عمر مفید این باتری ها به بیش از 20 سال برسد. از سویی دیگر علیرغم اینکه قیمت باتری های نیکل-آهن نسبت به باتری های اسیدی بسیار بیشتر است، قابلیت شارژ و دشارژ آنها سه برابر باتری های اسیدی است.

اگر چه تا کنون باتری های لیتیومی برای ذخیره سازی انرژی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند اما بیشتر در دوچرخه‌های برقی یا خودروهای هیبریدی کاربرد داشته و مناسب سیستم ذخیره سازی ایستگاهی بزرگ نیستند.

در تمام دنیا نگرانی شدیدی در خصوص اثرات سوء باتری های اسیدی بر روی محیط زیست وجود دارد که عمدتاً ناشی از مواد و واکنشهای شیمیایی درون آن است. اگر چه نمی‌توان باتری های نیکل-آهن را به طور 100% دوستدار محیط زیست دانست، اما به مراتب اثرات سوء بسیار کمتری نسبت به سایر انواع باتری دارند. بایستی به این نکته نیز توجه کرد که در کشورهای در حال توسعه که اقدامات مناسبی برای بهبود شرایط بازیافت ضایعات صورت نگرفته است، آلایندگی زیست محیطی باتری های اسیدی نمود بیشتر خواهد داشت. به عنوان مثال در کشور چین، باتری های اسیدی بسیار زیادی در دوچرخه های برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عمدتاً پس از خراب شدن و از دست دادن قابلیت شارژ مجدد، بدون هیگونه ملاحظه‌ای در طبیعت رها می‌شوند.

تصویر زیر مربوط به یک خودرو برقی مجهز به باتری نیکل-آهن ساخت توماس ادیسون است که برای یک مسابقه 1000 مایلی آماده شده است.


Notify via Email Only if someone replies to My Comment



دعوت به همکاری

1- از کلیه علاقمند به همکاری در بخش آموزش دعوت بعمل می‌آید رزومه فعالیتهای آموزشی خود را به آدرس info [at] danyar.ir ارسال فرمایند.

2- از کلیه علاقمندان به انرژی های تجدیدپذیر دعوت به همکاری می‌گردد. چنانچه تمایل دارید در کار ترجمه اخبار و مطالب روز با دانیار همکاری نمایید با آدرس ایمیل info [at] danyar.ir مکاتبه فرمایید.

×