120x240


120x240


120x240


120x240


120x240





648x60
468x60

Jaap van der Beek: Middenmeer, the Netherlands

زمانی که این وبسایت فعالیت خود را آغاز نمود، بخش عمده ای از مطالب اولیه آن را مفاهیم پایه‌ای انرژی های تجدیدپذیر و متونی که از کتابچه های آموزشی سازمان انرژی های نو گردآوری شده بود تشکیل می‌دادند. در آن زمان مطلبی با عنوان “انواع توربین های بادی” در سایت منتشر گردید که به معرفی اجزای توربین بادی می‌پرداخت. اگر چه بسیاری از خوانندگان این سایت با مفاهیم اولیه و اجزای توربین بادی آشنایی کامل دارند و قبلاً نیز در این رابطه مطالبی ارایه شده است، اما نگاهی دوباره به آناتومی توربین بادی خالی از لطف نیست. در پایان این مطلب، یک انیمیشن تعاملی (اینتراکتیو) که توسط EWEA منتشر شده است نیز برای درک بهتر موضوع و جذابیت این پست قرار گرفته است که امیدواریم نظر مخاطبین دانیار را به خود جلب نماید.

اجزای اصلی توربین بادی شامل روتور، ناسل، سیستم قدرت، سیستم یاو، سیستم کنترل و برج می‌باشد. هر یک از اجزای فوق، خود نیز شامل زیرسیستمهایی می‌شوند که قصد داریم در این مطلب به آنها بپردازیم:

آناتومی توربین بادی

روتور

روتور توربین بادی شامل پره هایی با تکنولوژی ساخت بسیار مدرن، یک هاب (توپی) و اسپینر می‌باشد. پره های توربین بادی یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های این نوع توربین‌ها می‌باشند و از نقطه نظر سازندگان تجهیزات اصلی توربین های بادی یکی از استراتژیک ترین قطعات محسوب می‌گردند. بسیاری از سازندگان توربین های بادی ، از انواع مختلف پره برای یک نوع از محصول خود استفاده می‌کنند تا از این طریق بتوانند کارایی توربین بادی را در شرایط مختلف باد بهبود بخشند. سایز پره های توربین بادی معمولاً (در حال حاضر و به صورت طبیعی) بین ۳۴ تا ۵۵ متر بوده و به صورت لایه هایی متشکل از مواد مرکب، چوب بالسا، فیبرهای کربنی و فایبرگلاس ساخته می‌شوند. ترکیب صحیح این مواد که دانش خاص خود را طلب می‌کند یکی از عوامل افزایش نسبت قدرت به وزن خواهد بود. موادی که در بالا به آنها اشاره شد، پس از تزریق در یک قالب مخصوص، به شکل یک جسم ایرودینامیکی درآمده که قابلیت ایجاد نیروی لیفت داشته و موجب گردش محور توربین می‌گردد. این جسم ایرودینامیکی، پره نامیده می‌شود. در برخی پره های توربین بادی نیز از موادی استفاده می‌شود که قابلیت تحمل آنرا در مقابل صاعقه بالا می‌برد. پره های توربین بادی با استفاده از مکانیزمی به نام پیچ (گام – Pitch) به هاب متصل می‌شوند که به پره ها این امکان را می‌دهد تا در شرایط گوناگون و سرعتهای مختلف وزش باد، حول محور خود چرخیده و در بهترین وضعیت از نظر کارایی کلی توربین قرار گیرند.

سیستم گام و یاو توربین بادی

سیستم گام و یاو توربین بادی

هاب یا توپی که معمولاً به صورت ریخته‌گری و از جنس چدن تولید می‌شود یکی از سنگین ترین قطعات توربین های بادی به حساب می‌آید. هاب یک توربین بادی ۲ مگاواتی، معمولاً بین ۸ تا ۱۰ تن وزن خواهد داشت. طراحی هاب به نحوی است که صلب باشد و بتواند به عنوان جاذب لرزش عمل نماید. این توپی عظیم (هاب) توسط قطعه‌ای دیگر به نام دماغه (Nose Cone) پوشیده می‌شود. اگر چه در طراحی دماغه ذوق هنری و زیباشناختی ضروری است، اما وظیفه اصلی آن حفاظت از هاب در مقابل شرایط محیطی است. جنس این دماغه از مواد مرکب و بسیار شبیه به جنس پره ها است.

 

ناسل

ناسل توربین بادی ، یک قطعه جعبه‌ای شکل است که در بالای برج قرار می‌گیرد و مجموعه روتور به آن متصل می‌گردد. بیشتر قطعات یک توربین بادی که مجموعاً در حدود ۸۰۰۰ قطعه می‌گردند، در داخل ناسل جای دارند. این قطعات شامل گیربکس توربین بادی ، ژنراتور، فریم (قاب) اصلی، تجهیزات سیستم ترمز، سیستم روانکاری، سیستم خنک کننده ژنراتور و برخی تابلوهای کنترلی می‌گردند. جنس پوشش ناسل از فایبرگلاس بوده و به منظور حفاظت تجهیزات داخل آن از آسیب‌های احتمالی محیط ساخته می‌شود. پوشش ناسل بر روی فریم اصلی که سایر قطعات را بر روی خود جای داده است، نصب می‌شود. فریم (قاب) اصلی، سازه‌ای فلزی است که توانایی تحمل بارهای زیاد و خستگی ناشی از آن را خواهد داشت.

ناسل توربین بادی

سیستم قدرت

سیستم قدرت توربین بادی در واقع قلب تپنده آن محسوب می‌شود. داخل ناسل توربین بادی ، روتور باعث چرخش محور بزرگی که به یک گیربکس متصل است می‌شودکه خود باعث افزایش دور محور به دور مناسب جهت تولید برق می‌گردد. گیربکس توربین بادی بایستی توانایی تحمل گشتاورهای بزرگ و بسیار متغیر (به دلیل تغییرات ناگهانی سرعت باد) را داشته باشد.این گیربکس نیز همانند بسیاری جعبه دنده های دیگر نیاز به سیستم روغنکاری دارد. در پس گیربکس توربین بادی ، ژنراتور که معمولاً از نوع القایی است، قرار می‌گیرد.

گیربکس توربین بادی

در برخی از انوع توربین، گیربکس حذف شده و محور اصلی مستقیماً به ژنراتور متصل است. این نوع توربین را توربین بادی بدون گیربکس یا Direct Drive (تحریک مستقیم) می‌نامند. در توربین های بادی بدون گیربکس از ژنراتور مغناطیس دائم استفاده می‌شود. مسلماً در این نوع از توربین های بادی به دلیل حذف شدن گیربکس بسیاری از مسائل و مشکلات فنی نیز خود بخود مرتفع خواهد شد، اما از سوی دیگر وزن ژنراتور مورد استفاده در آن به شدت افزایش می‌یابد.

 

سیستم یاو (Yaw)

تمام توربین های بادی از سیستمی به نام سیستم یاو (Yaw) جهت حفظ موقعیت صحیح روتور نسبت به جهت وزش باد استفاده می‌کنند. سیستم یاو (Yaw) از یک موتور الکتریکی یا هیدرولیکی که بر روی ناسل قرار گرفته است برای به حرکت در آوردن دنده پینیون نصب شده بر روی یک محور استفاده می‌کند. همچنین سیستم یاو از یک ترمز به منظور نگه داشتن توربین در موقعیت مناسب و حفظ عملکرد طبیعی آن بهره می‌گیرد.

 

سیستم یاو

سیستم یاو

سیستم کنترل

به منظور کنترل عملکرد یک توربین بادی از سنسورهای مختلفی که توانایی خواندن سرعت و جهت وزش باد، میزان توان تولیدی ژنراتور، سرعت چرخش روتور، زاویه پره ها، میزان ارتعاشات، دمای روغن مورد استفاده در سیستم روغنکاری و دیگر پارامترها را دارند استفاده می‌شود. یک کامپیوتر مرکزی نیز وظیفه پردازش داده های دریافتی از این سنسورها و اتخاذ تصمیم جهت عملکرد بهینه توربین بادی را برعهده خواهد داشت.

 

برج توربین بادی

کلیه مجموعه های روتور، هاب و ناسل بر روی یک برج بلند نصب می‌گردند. ارتفاع زیاد نصب این مجموعه ها بر روی یک برج باعث خواهد شد تا پره های توربین بادی بهره لازم از بهترین شرایط باد در ارتفاع را برده و فاصله ایمن پره تا سطح زمین حفظ گردد. توان تولیدی یک توربین بادی با مکعب سرعت باد نسبت مستقیم دارد. بنابراین با افزایش ده درصدی سرعت باد، توان تولیدی توربین بادی به میزان ۳۳% افزایش خواهد یافت. معمولاً برجهای توربین بادی از تعدادی قطعات فلزی لوله‌ای شکل که به کمک فلنج و پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌گردند ساخته می‌شوند. ارتفاع معمول این برجها بین ۸۰ تا ۱۰۰ متر از سطح زمین می‌باشد. در داخل برج از نردبان و معمولاً از یک آسانسور جهت ایجاد دسترسی به داخل ناسل استفاده می‌شود. همچنین کابل های انتقال قدرت از داخل همین برج عبور خواهند کرد.

 

 

تصویر زیر به صورت تعاملی (Interactive) بوده و شما می‌توانید با تغییر پارامترهای سرعت باد، ارتفاع و طول پره نحوه عملکرد یک توربین بادی را شبیه سازی کنید:


  1. فردوسی

    این پست بسیار جالب و مناسب بود و لازم میدانم از شما تشکر کنم… ولی در صورت امکان منابع را ذکر کنید. با تشکر

  2. ملیکا

    سلام.ممنون از اطلاعات قشنگتون.
    والا من دانش اموز هستم و واسه نمایشگاه هر ساله ای ک مدارس سمپاد میذارن و واسه خوارزمی طرحی دارم.واسه این طرح به ی توربین بادی کوچیک نیاز داریم.امکان درست کردنش هست؟یا طرز درست کردنشو میشه اموزش بدین؟؟

  3. سپیده

    سلام
    واقعا اطلاعاتتون مفیده
    و باید بگم این شبیه سازی آخرش حرف نداره
    من دانشجوی ارشد قدرتم و این ترم یه پروژی انرژی نو دارم در مورد توربین های بادی براتون امکان داره این شبیه سازی رو برام بفرستید که بتونم تو ارائه ازش استفاده کنم ممنون میشم

  4. محسن

    سلام
    خسته نباشید

    ببخشید من وقتی میخوام مطالب رو کپی کنم نمیشه . اگه امکانش هست واسم بفرستینشون. ممنون میشم.

  5. abbas aff

    سلام.براتون مقدوره فايل شبيه سازي رو كه بصورت سيمولينك هست رو برام ارسال كنيد . بسيار متشكر ميشم.

    عباس آف

  6. حسین

    سلام مطالبتون عالی بود میشه فایل برنامه شبیه سازی رو برای من بفرستید

    • دانیار

      حسین خان عزیز، به ایمیل شما ارسال شد.

  7. ظهراب فرید

    باسلام وموفقیت امید وارم در خصوص ساخت اب گرم کن خورشیدی مطابی کنجاده شود

  8. علی

    سلام.من خیلی خیلی از مطالبتون استفاده کردم و عاشق اون شبیه ساز توربین بادی شدم اگر براتون امکان داره میشه فایل شبیه ساز رو برای من هم بفرستید آخه یه کنفرانس در مورد همین موضوع دارم
    با تشکر

  9. علی

    با سلام و تشکر از توضیحات خوبی که گذاشتین
    خیلی عالی بود.
    بی زحمت فایل شبیه سازی رو برام میل میکنی لطفا؟
    مرسی

  10. نام شما...

    سلام خیلی عالی بود
    در صورت امکان فایل شبیه سازی رو به ایمیلم بفرستید.
    با تشکر

  11. sajad

    سلام
    میشه در مورد سیستم کنترل توربین بادی اطلاعاتی قرار دهید
    باتشکر

  12. peyman

    سلام
    من این فایل برنامه شبیه سازی رو خیلی حیاتی نیاز دارم, میشه برام بفرستینش ؟ ایمیلش می کنین تو رو خدا ؟
    مرسی

  13. مصطفی نصیری

    سلام متشکر از فایل هایی که گذاشتید مصطفی نصیری ازاصفهان شهرزیبای کمه

  14. محمد محمدی

    سلام ممنونتون میشم اگر فایل برنامه شبیه سازی را برای من هم ارسال کنید،یابفرمایید از کجا میتونم دانلودش کنم.
    بازم ممنون بابت اطلاعاتتون.

  15. محمد رحیمی

    سلام تشکر از سایت خوبتان. اطلاعاتی در مورد تجهیزات سنجش باد که در دکل های باد سنجی و نحوه نصب برای احداث نیروگاه بادی مورد استفاده قرار میگیرد نیازمند هستم لطفا اطلاعات را برایم ارسال کنید.

  16. محمد علی علیزاده

    سلام و درود برشما از مطالب زیبا وآموزنده تان ، ممکن است فایل برنامه شبیه سازی را برام ارسال کنید.

  17. alireza

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    اگر مطالبی یا کتابی در زمینه نیروگاه بادی PMSG و statcom دارید ممنون میشم برای من هم ایمیل بزنید
    با تشکر

  18. محمد بحرینی

    ممنونم از این مطلب زیبا..ممنون می شوم اگر فایل برنامه شبیه سازی برای من هم ارسال کنید. بسیار سپاس گزارم

  19. سجاد

    سلام مطالتون واقعا مفید بود -اگه میشه برنامه شبیه سازتون رو برام بفرستید آخه خیلی لازم دارم ممنون

  20. حسین

    سلام
    مطلبتون بسیار مفید بود
    من دانشجوی ارشد مکاترونیک هستم و این فایل شبیه سازیتون خیلی متناست با پروژم هست
    خواهش میکنم برای میل من ارسال کنید

  21. malihe

    سلام میشه فایل شبیه سازی آخر رو برام میل کنید ممنون میشم

  22. نام شما...

    من نمیتونم مطالب و عکس ها رو کپی کنم اگه امکانش هست برام میل کنید

  23. ایمان

    امکانش هست فایل شبیه سازی رو برای من برفرستید؟
    من دانشجوی کارشنسای ارشذ برقم و به این شبیه سازی نیاز واقعی دارم

  24. محمدرضا

    باسلام
    درصورت امکان فایل شبیه سازی را برای من هم بفرستید.
    با تشکر

  25. jafar

    بسیار جالب.
    برا پروژه کپی می کنم با اجازتون

  26. عین داله سمندری

    من دانشجو برق ارشد هستم لطفا فایل شبیه سازی را برام بفرستید

  27. ابراهیم پور

    با تشکر از مطالب خوبتون

  28. adib

    با سلام و عرض ادب و خسته نباشی.ببخشید اگه میشه فایل شبیه سازی مجموعه رو واسم ایمیل کنین خیلی ممنون میشم

  29. هادی عبدپور

    بسیار عالی

  30. omid

    با عرض سلام مطالب تون درباره آناتومی توربین خیلی خوب بود. اما امکان دانلود نوشته ها و انیمیشن وجود نداره . میشه برام بفرستید . اگه میشه درباره توربین های بادی DFIG هم برام اطلعاتی بفرستید. باتشکر

  31. milad

    لطفا این مطلب توربین رو میشه برام ارسال کنید

  32. محمد امین خلیلی

    با سلام و قدردانی فراوان از پست خوبتون
    لطفا اگه امکانش هست فایل شبیه سازی رو برام میل کنید
    با تشکر از شما

  33. امین

    با سلام و عرض ادب و تکر بابت مطالب خوبتون …. پایان نامه من در باره توربین های بادی هست ، می خواستم ازتون خواهش کنم اگه امکانش هست فایل شبیه سازی رو واسم ایمیل کنید …
    با تشکر فراوان ….

  34. حسن

    با سلام و تحیت
    خواهش میکنم در صورت امکان لطف کنید فایل شبیه سازی که در اخر امده برای من ایمیل نمایید.
    با تشکر فراوان

  35. omid

    سلام.خیلی خوب بود.
    در صورت امکان مطالب و فایل شبیه سازی را برام میل کنید.
    تشکر

  36. جمیل نورمحمدی

    با عرض سلام جالب بود اگر امکان داره فایل شبیه سازی رو برام میل کنید ممنون میشم

  37. شهروز

    سلام
    واقعا کارتون درسته
    می خواستم ازتون یک خواهش کنم من دانشجوی ارشد قدرت هستم و واسه سمینارم به این شبیه سازی نیاز دارم ممنون میشم واسم ایمیل کنید. بازم ممنون

  38. کریمی

    سلام ممنون از سایت خوب شما
    اگر محبت کنید و فایل شبیه سازی رو در اختیار بنده بگذارید لطف بزرگی به بنده کردید… برای تکمیل پایان نامه لازم دارم
    در پناه خدا

  39. حمید

    با سلام

    ضمن تشکر از سایت خوبتون. در صورت امکان فایل شبیه سازی رو برای من هم بفرستید.

    با سپاس

  40. سیمین

    سلام.ببخشید من دنبال یه الگوریتم از طراحی توربین بادی مخصوصا روتور میگردم. میشه اگه منبع یا مقاله ای در این زمینه دارین برام بفرستین؟ مثلا میخوام بدونم معیار انتخاب ایرفویل در هر مقطع از پره چیه یا انتخاب نسبت سرعت نوک و سرعت طراحی و….. چطور اجام میشه. خیلی به این مطالب نیاز دارم.مرسی

  41. مسلم

    مطالب پر کاربردی ارائه دادین ..درصورت امکان فایل شبیه سازی رو برام ایمیل کنید ممنون میشم

  42. majid

    با سلام .از شما بابت راه اندازی سایت مفید و تخصصی تون تشکر میکنم.بنده دانشجوی کارشناسی ارشد انرژیهای تجدیدپذیر هستم.میخواستم خواهش کنم اگر امکانش هست فایل کامل از مطالب توربین بادی و به خصوص اون فایل شبیه سازی را برام ایمیل کنید.ممنون و سپاسگذارم

  43. علی

    با سلام
    میشه این فایل شبیه سازی اخر وبلاگ که سیمولینک بادی هستش رو برام بفرستید؟

  44. کوشیار

    سلام تشکر بابت مطلب مفیدتان .لطفا اگر امکان دارد فایل شبیه سازی آخر را برایم ایمیل کنید.سپاسگزارم

  45. مصطفی

    سلام
    واقعا مبحث جالبی بود و توضیحات عالی
    لطفا اگر براتون مقدوره فایل شبیه سازی رو برای من میل کنید
    سپاس

  46. امیر

    با سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون.
    ۲ تا عرض داشتم. ۱ اینکه فایل شبیه سازی رو برای من بفرستید . ۲٫ مکانیزم تغییر موقعیت پره ها چگونه میباشد و در چه شرایطی و در چه محدوده باردهی انجام میپذیرد.
    ممنون میشم اگر سریع جواب به بنده ارسال فرمایید.
    والسلام و علی من اتبع الهدی

Notify via Email Only if someone replies to My Comment



دعوت به همکاری

1- از کلیه علاقمند به همکاری در بخش آموزش دعوت بعمل می‌آید رزومه فعالیتهای آموزشی خود را به آدرس info [at] danyar.ir ارسال فرمایند.

2- از کلیه علاقمندان به انرژی های تجدیدپذیر دعوت به همکاری می‌گردد. چنانچه تمایل دارید در کار ترجمه اخبار و مطالب روز با دانیار همکاری نمایید با آدرس ایمیل info [at] danyar.ir مکاتبه فرمایید.

×