120x240


120x240


120x240


120x240


120x240





648x60
468x60

خودرو برقیبه نظر شما، در چه سالی خودروهای برقی پا به جهان گذاشتند؟! آیا اختراع و ساخت خودروهای برقی نشأت گرفته از نگرانی‌های زیست محیطی و با انگیز‌های سبز بوده است؟

توماس پارکر ، مخترع انگلیسی، در سال 1884 نخستین خودرو برقی که از باتری‌های قابل شارژ استفاده می‌کرد را اختراع کرد. اعتقاد بر این است که یکی از انگیزه‌های پارکر در اختراع نخستین خودرو برقی، افزایش آلودگی شهر لندن بوده است.

هفت سال بعد، یعنی در سال 1891، نخستین خودرو برقی در آمریکا توسط ویلیام موریسون ساخته و به بازار ارایه شد. این خودرو که توانست رکورد جدیدی از سرعت را بر جای بگذارد، قادر بود با سرعت 14 مایل بر ساعت (22.5 کیلومتر بر ساعت) حرکت کند. با این حال، خودروهای برقی در اروپا نسبت به آمریکا از محبوبیت بیشتری برخوردار بودند.

در حوالی 1900 میلادی، تعداد زیادی از تاکسی های برقی در لندن رژه می‌رفتند، اما نخستین خودرو هیبریدی بنزینی-برقی در نزدیکی شیکاگو ساخته شد. اگر چه ساخت این خودرو هیبریدی به دلیل قیمت بالا، سرعت کم و تعمیرات دشوار آن به یک موفقیت تجاری منجر نگردید.

خودروهای برقی اولیه، مزایای بیشتری نسبت به دیگر گزینه‌های مصرف کنندگان داشتند. خودروهای بنزینی برای روشن شدن نیاز به هندل دستی داشتند و از سیستم تعویض دستی دنده استفاده می‌کردند. اما صدای خودروهای برقی بسیار کمتر بود و به سادگی روشن می‌شدند. همچنین نیازی به تعویض دنده در آنها وجود نداشت. از سویی دیگر، خودروهای بخاری نیز در آن زمان وجود داشتند، اما به دلیل زمان طولانی برای روشن شدن علی‌الخصوص در روزهای سرد مورد اقبال واقع نشدند.

تا سال 1920 میلادی، خودروهای برقی به دلیل عملکرد بهتر خودروهای بنزینی در سرعت گرفتن و طی مسافت بیشتر، عرصه رقابت را از دست دادند. از سویی دیگر، خودروهای بنزینی با افزودن تسهیلات و امکاناتی به آنها، مورد توجه بیشتری قرار گرفتند. اما مهمترین عامل موفقیت خودروهای بنزینی در رقابت با خودروهای برقی و ربودن بازار از چنگ آنها، قیمت نسبتاً زیاد خودروهای برقی بود. در آن زمان و با توجه به فن‌آوری آن روزها، قیمت تمام شده یک خودرو بنزینی تقریباً نصف قیمت خودرو برقی بود.

با فرا رسیدن جنگ جهانی دوم و کمبود سوخت، مجدداً توجه عموم به خودروهای برقی معطوف گردید، اگر چه این اقبال عمومی دیری نپایید و با شکست مواجه شد! اتفاق مشابهی در سال 1970 نیز باعث گردید خودروهای برقی به مدار توجه علاقمندان باز گردند. در نهایت در دهه 1990 میلادی بود که بیشتر تولیدکنندگان خودرو نسبت به ارایه خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی به عنوان یک گزینه جانبی اقدام نمودند.

متأسفانه علیرغم مزیتهای بیشمار زیست محیطی خودروهای برقی، فرآیند توسعه آنها به کندی صورت می‌گرفت. عواملی که در کاهش سرعت این فرآیند نقش اساسی داشته‌اند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2020 میلادی، سهم خودروهای برقی در حدود 7% کل فروش خودرو در جهان باشد، اگر چه به عقیده بسیاری، این رقم فراتر نیز خواهد رفت.

اما آنچه که به قطع و یقین می تواند در شهرهای بزرگ ایران من جمله تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و …. ناجی آلودگی هوا باشد، استفاده از خودروهای برقی در ناوگان تاکسی‌های شهری خواهد بود. لذا از مخاطبین همیشه همراه سایت دانیار و متخصصین این موضوع، استدعا می‌شود در صورتیکه قادر به انجام محاسبات و مقایسه اقتصادی خودروهای فعلی با خودروهای برقی (با احتساب هزینه‌های درمانی و زیست محیطی و سوخت/برق) می‌باشند در این رابطه با این سایت همکاری نموده و مقالات و نظرات خود را جهت انتشار در دانیار ارسال فرمایند.


  1. حميد

    مطالب مفیدی بود کاش منابعی که استفاده کردید را نوشته بودید

Notify via Email Only if someone replies to My Comment



دعوت به همکاری

1- از کلیه علاقمند به همکاری در بخش آموزش دعوت بعمل می‌آید رزومه فعالیتهای آموزشی خود را به آدرس info [at] danyar.ir ارسال فرمایند.

2- از کلیه علاقمندان به انرژی های تجدیدپذیر دعوت به همکاری می‌گردد. چنانچه تمایل دارید در کار ترجمه اخبار و مطالب روز با دانیار همکاری نمایید با آدرس ایمیل info [at] danyar.ir مکاتبه فرمایید.

×