120x240


120x240


120x240


120x240


120x240





648x60
468x60

هیچ جای تردیدی نیست که ما به اصلاح هر چه سریعتر نحوه مصرف انرژی و پیشگیری از اتمام زود هنگام منابع انرژی این کره خاکی و تخریب آن به دلیل نحوه ناصحیح زندگی نیاز داریم. اگر چه امروزه افراد زیادی در جهت حفاظت از زمین اقدامات پیشگیرانه و محافظه‌کارانه‌ای در پیش گرفته‌اند، اما آیا تا بحال به این موضوع که بیشتر چه کسانی به روش‌های زندگی سبز و پایدار گرایش و تمایل دارند اندیشیده‌اید؟ تشخیص این موضوع که بیشتر چه کسانی به طور ذاتی به استفاده از انرژی‌های پاک و توسعه پایدار تمایل دارند کلید موفقیت برای تبلیغ و اشاعه این فرهنگ می‌باشد.

پژوهشگری به نام ران الموس گولف (Rune Ellemose Gulev) که یافته‌های وی در ژورنال بین‌المللی اقتصاد پایدار (International Journal of Sustainable Economy) به چاپ می‌رسد تلاش نمود تا پاسخ این سئوال را بیابد. بنابراین آزمایشی در دانشگاه علوم کاربردی شهر کیل در آلمان صورت گرفت تا مشخصه‌های کلیدی موثر و مرتبط با رفتار پایدار را تعیین کند. این مشخصات شامل جنسیت، میزان درآمد، سطح علمی و امکانات آموزشی و امید به زندگی بودند.

این آزمون نشان داد در کشورها و جوامعی که مردم برای همبستگی اجتماعی، سعه صدر و احترام متقابل ارزش و اهمیت بیشتری قائل هستند، تمایل بیشتری به حفاظت از محیط زیست و حرکت به سوی زندگی سبز دارند. همچنین مشخص گردید که جوامع با سطح درآمد بالا، تمایل بیشتری به این موضوع دارند. در کمال تعجب، تمایل و گرایش مردم به زندگی پایدار در کشورهایی که در آنها بحث برابری همگانی مطرح است، کمتر می‌شود.

گولف در این رابطه می‌گوید: “به طور کلی نتایج این آزمون نشان می‌دهد که رفتار مردم و ارزش‌های آنان در تعیین رفتار پایدار آنها مؤثر بوده و با تقویت این ارزشها و رفتارها می‌توان در بهبود رفتار پایدار تلاش نمود. امید دارم این نتایج، محرک و عاملی باشد برای ترویج و تمرین بیشتر رفتارهای پایدار.”

معاون اجرایی Forum for the Future، سالی اورن (Sally Uren)، می‌گوید رفتارهای پایدار می‌تواند توسط برندهای معتبر تسهیل و ترویج گردد. وی عقیده دارد که نمی‌توان انتظار داشت رفتار مردم به یکباره تغییر کند، بلکه این وظیفه برندهای مطرح است که علاقه‌مندی لازم را برای حرکت به سمت پایداری ایجاد و اجناس مرتبط با آن را تولید نمایند.

اما استفاده از لیبل‌ها و نام برندها تنها روش نوآورانه در افزایش و ترویج رفتار پایدار نیست. دکتر کریستی منینگ (Ph.D. Christie Manning) در هندبوک خود به نام روانشناسی رفتار پایدار، می‌گوید: برای افزایش رفتارهای پایدار نیاز داریم تا آنرا به عنوان یک اصل یا هنجار اجتماعی درآوریم. بر اساس اعتقاد منینگ، تبدیل این رفتار به یک اصل به این دلیل مؤثر خواهد بود که به دلیل برنامه‌ریزی بیولوژیک، تمامی افراد یک جامعه بر اساس پیام‌های آشکار و تلویحی که از سایرین دریافت می‌کنند اقدام به شخصی‌سازی رفتارهای مورد انتظار و پسند جامعه می‌نمایند. این مورد قبلاً نیز به اثبات رسیده است. یک تحقیق در سال 2007 نشان می‌دهد که زمانی که مصرف انرژی الکتریکی ارزیابی و اندازه‌گیری شد، مردم با دریافت اطلاعاتی در خصوص اینکه همسایگان ایشان تا چه حد در تقلیل مصرف برق کوشیده‌اند، نسبت به کاهش مصرف خود نیز اقدام نموده‌اند. آنها با تغییر رفتار مصرف خود سعی کردند تا با تقلید از سایرین رفتار خود را با اصول اجتماع منطبق سازند.


Notify via Email Only if someone replies to My Comment



دعوت به همکاری

1- از کلیه علاقمند به همکاری در بخش آموزش دعوت بعمل می‌آید رزومه فعالیتهای آموزشی خود را به آدرس info [at] danyar.ir ارسال فرمایند.

2- از کلیه علاقمندان به انرژی های تجدیدپذیر دعوت به همکاری می‌گردد. چنانچه تمایل دارید در کار ترجمه اخبار و مطالب روز با دانیار همکاری نمایید با آدرس ایمیل info [at] danyar.ir مکاتبه فرمایید.

×