120x240


120x240


120x240


120x240


120x240





648x60
468x60

خودرو برقی

چه بخواهیم و چه نخواهیم، دنیا باید خودروهای برقی را به منظور کاهش وابستگی‌ها به سوخت‌های فسیلی و آلاینده‌های محیطی به عنوان یک واقعیت پذیرا باشد. اما شما هم ممکن است تعجب کنید که چرا تا کنون استفاده از خودروهای برقی همگانی نشده و مورد استقبال همه مردم قرار نگرفته است. شاید یکی از دلایلی که می‌توان برای آن بیان کرد این باشد که هنوز ترس از نیاز به شارژهای مکرر برای سفرهای کوتاه مدت در میان مردم وجود دارد. دلیل دیگر نیز می‌تواند عدم اطمینان رانندگان به مسایل ایمنی اینگونه خودروها باشد. اما این دلایل برای عدم استفاده از خودروهای برقی قانع کننده نبوده و برای آنکه دلیل واقعی این مهم مشخص شود، بایستی به تاریخچه این وسایل نگاهی بیاندازیم.

تاریخچه تلخ خودروهای برقی

تاریخچه واقعی استفاده از خودروهای برقی به اوایل صده 1800 میلادی، زمانی که رابرت اندرسون کالسکه‌ای را به جای استفاده از اسب، با قدرت دریافتی از یک موتور الکتریکی به حرکت درآورد برمی‌گردد. اما ما قصد نداریم در این بازه از تاریخ تمرکز کنیم. چرا که طرح‌های آن زمان، فقط در حد یک طرح باقی ماندند و هیچگاه به تولید انبوه نرسیدند. این خودروها مجدداً در اوایل صده 1900 به محبوبیت رسیده اما به دلیل ورود خودروهای بنزینی به بازار و کاهش قیمت سوخت مجدداً از ذهن‌ها محو شدند. پس بهتر خواهد بود چنانچه تاریخ خودروهای برقی را از زمانی درنظر بگیریم که تولید انبوه اولین خودرو برقی یعنی EV1 آغاز گردید.

خودرو EV1 محصول شرکت General Motors

خودرو برقی جنرال موتورز

اولین تلاش واقعی در جهت ارزیابی و امکان‌سنجی تولید انبوه یک خودروی برقی توسط شرکت جنرال موتورز و برای مدل EV1 صورت گرفت. این مدل برای اولین بار در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس در سال 1990 به نمایش گذاشته شد. در آن زمان این خودرو فقط یک طرح بود که نام ضربه (Impact) را بر روی آن گذاشته بودند. اگر چه این طرح در آن هنگام با استقبال گسترده رسانه‌ها مواجه گردید، اما شش سال طول کشید تا از طرح به واقعیت برسد.

بالاخره در سال 1996، اولین خودروهای EV1 و در تعداد بسیار محدودی به بازار آمدند، اما نه برای فروش! به دلیل قیمت بالای این خودرو، از آن به صورت اجاره‌ای استفاده می‌شد.

اینجا همان نقطه‌ای بحث‌انگیز تاریخ خودروهای برقی است. از یک طرف به نظر می‌رسید که مردم آماده پذیرش چنین خودرویی حتی با ظرفیت باتری بسیار کم (به دلیل تکنولوژی مبتنی بر اسید) هستند. حتی تام هنکس، هنرپیشه معروف هالیوود، در مدح این ماشین آهنگی را به اجرا گذاشت. از سویی دیگر جنرال موتورز به دلیل عدم تبلیغات مناسب و کافی در خصوص این محصول انقلابی مورد تهاجم موجی از اعتراضات قرار گرفت.

جنرال موتورز در سال 1999 با استفاده از باتری‌های هیبریدی نیکل، مدل بهبود یافته دیگری را تولید نمود که قابلیت طی مسافت 100 تا 140 مایل (160 تا 220 کیلومتر) با هر بار شارژ را دار بود. با معرفی این مدل، تعداد رانندگانی که تمایل به اجاره این خودرو داشتند، افزایش روزافزون یافت و آینده بسیار خوبی را برای این خودرو رقم زد. اما به ناگهان، شرکت جنرال موتورز اعلام نمود که تقاضای نسبتاً کم برای استفاده از این خودرو باعث شده است تا تولید بیشتر این خودروها توجیه اقتصادی نداشته و قصد دارد آنها را از بازار اجاره‌ای و بدون وجود امکان خرید برای اجاره‌دهندگان، جمع‌آوری نماید. این خبر به تنهایی باعث شد بسیاری از رانندگانی که بدون وجود حق انتخاب خرید این ماشین‌ها از امتیاز اجاره آن نیز منع می‌شدند، خشمگین شده به حدی که چندین تظاهرات خیابانی (با راندن خودروهای برقی EV1) به راه انداختند. حتی بسیاری از افراد سرشناس، در یک اقدام نمادین در مراسم تشییع جنازه این خودرو شرکت و به سوگواری پرداختند.

هنوز هم مشخص نیست که آیا شرکت جنرال موتورز عمداً تولید این ماشین‌ها را متوقف ساخته است یا واقعاً تولید آنها برایش صرفه اقتصادی نداشته است. اما آنچه مسلم است، آینده خوبی بود که برای این محصول پیش‌بینی می‌گردید. یک مستند جالب برای یافتن واقعیت‌های تاریخ ناموفق خودروهای برقی تحت نام “چه کسی خودرو برقی را کشت؟” در وب‌سایتی به همین نام قرار گرفته است.

امید به آینده

ممکن است با خواندن مطالب بالا، از سرگذشت بد این خودروها ناراحت و غمگین شده باشید. اما نگران نباشید و تسلیم نشوید! آینده بسیار روشنی در انتظار خودروهای برقی است. شرکت جنرال موتورز احتمالاً بارها و بارها آرزو کرده است که ای کاش در آن روزها به تولید این نوع خودرو ادامه می‌داد چرا که این روزها بسیاری از مردم خواهان استفاده از آن هستند.

خوشبختانه امروزه تعداد زیادی از خودروسازان در جهان به تولید خودروهای برقی روی آورده‌اند و تولید انبوه آن آغاز گردیده است.

شورولت ولت (Chevrolet – Volt)

در واقعیت، شورولت ولت یک خودروی برقی صرف نیست، بلکه یک خودرو هیبریدی است. اما دلیل اینکه در این مقاله از یاد می‌کنیم این است که راننده می‌تواند تا زمان اتمام باتری، از انرژی پاک برق استفاده کرده و هر زمان که باتری آن تمام می‌شود به صورت خودکار از سوخت معمول یعنی بنزین استفاده می‌کند. از آنجا که شورولت بخشی از شرکت جنرال موتورز است، نشان از آن است که آنها نیز پشیمان شده و به تولید خودروهای برقی سبز رو آورده‌اند.

تویوتا پریوس (Toyota Prius Plug-in)

تویوتا پریوس قدمی دیگر در جهت استفاده درست از انرژی الکتریکال است. این خودرو سالهاست که در میان خودروهای هیبرید از محبویت بالایی برخوردار بوده است.

تسلا – اس (Tesla Model S)

خودرو برقی تسلا

تسلاموتورز به رهبری Elon Musk (یکی از شرکای سایت Paypal) توانسته است مرزهای خودروهای برقی را جابجا کند. برخلاف سایر خودروهای برقی (هیبریدی)، این ماشین فقط از انرژی برق استفاده می‌کند و موتوری برای استفاده از سوخت‌های فسیلی در آن طراحی و تعبیه نشده است. مدل S تسلا از نوع سدان و مناسب برای خانواده می‌باشد. باتری که به صورت استاندارد و پیش فرض روی این خودرو تعبیه شده است، امکان رانندگی تا مسافت 160 مایل (250 کیلومتر) را فراهم می‌سازد. با تأمین یک باتری قوی‌تر (که البته چیزی در حدود 20.000 دلار آمریکا خرج روی دست شما خواهد گذاشت)، قادر خواهید بود تا 300 مایل (480 کیلومتر) بدون نیاز به شارژ مجدد برانید. شتاب صفر تا صد این خودرو چیزی در حدود 5.6 ثانیه است که شتاب بسیار خوبی است. قیمت این خودرو چیزی در حدود 58.000 دلار آمریکا است که به نظر بالا می‌رسد.


Notify via Email Only if someone replies to My Comment



دعوت به همکاری

1- از کلیه علاقمند به همکاری در بخش آموزش دعوت بعمل می‌آید رزومه فعالیتهای آموزشی خود را به آدرس info [at] danyar.ir ارسال فرمایند.

2- از کلیه علاقمندان به انرژی های تجدیدپذیر دعوت به همکاری می‌گردد. چنانچه تمایل دارید در کار ترجمه اخبار و مطالب روز با دانیار همکاری نمایید با آدرس ایمیل info [at] danyar.ir مکاتبه فرمایید.

×